<<<

ќльга  узьменко,
учитель-наставник

 

 ќЌ“–ќЋ№ «ј ”„Ќяћ» ≤ ѕ≤ƒ“–»ћ ј ¬Ќ”“–≤ЎЌ№ќѓ ƒ»—÷»ѕЋ≤Ќ»

 

ѕротоколи зас≥дань педрад г≥мназ≥њ, ¤к≥ висв≥тлюють роботу навчального закладу з точки зору ≥нспектора, директора, педагог≥в ≥ класних наставник≥в, дають у¤вленн¤ про зм≥ст навчального процесу, внутр≥шню дисципл≥ну.

¬≥ддаючи д≥тей до г≥мназ≥њ, батьки несли за них велику в≥дпов≥дальн≥сть. ” проханн≥ про прийн¤тт¤ сина до г≥мназ≥њ батьки повинн≥ були вказати родову належн≥сть, ступ≥нь своЇњ осв≥ти, р≥д зан¤ть, розм≥р р≥чного зароб≥тку, прибуток з майна чи кап≥талу. Ќа основ≥ цих даних кер≥вництво г≥мназ≥њ робило висновок про можлив≥сть чи неможлив≥сть даних батьк≥в утримувати учн¤ ≥ забезпечити йому нормальн≥ матер≥альн≥ та моральн≥ умови дл¤ навчанн¤. Ѕатьки зобов'¤зувалис¤ од¤гати д≥тей, зг≥дно ≥з встановленою формою, забезпечувати необх≥дними навчальними пос≥бниками, турбуватись про виконанн¤ вс≥х розпор¤джень г≥мназ≥њ.

ѕ–ќ’јЌЌя
Ѕажаючи дати своЇму сину... осв≥ту у вв≥реному ¬ам навчальному заклад≥, маю честь просити ¬ашого дозволу в тому, щоб син витримав належний ≥спит, пройшов обстеженн¤ (д≥ти з слабким здоров'¤м до г≥мназ≥њ не приймались) ≥ був направлений у той клас, до ¤кого в≥н, за своњми знанн¤ми ≥ за в≥ком, може вступити. ѕричому маю честь написати, що в≥н п≥дготувавс¤ до вступу в ... клас г≥мназ≥њ. ƒо цього часу навчавс¤ ... "

 р≥м проханн¤, батьки повинн≥ були п≥дписати зобов'¤занн¤ перед навчальним закладом.

«ќЅќ¬'я«јЌЌя
1. я об≥ц¤ю од¤гати сина в≥дпов≥дно до встановленоњ форми, постачати вс≥ма п≥дручниками ≥ вносити встановлену плату за право навчанн¤.
2. ƒл¤ того щоб розпор¤дженн¤ начальства виконувались ним у точност≥, буду докладати зусиль, так ¤к у протилежному випадку в≥н буде виключений ≥з г≥мназ≥њ.
3. ѕроживанн¤ в≥н буде мати по вул. ..., ¤кщо будуть зм≥ни, то г≥мназ≥йне начальство буде негайно спов≥щено.
я даю цю п≥дписку тому, що при зарахуванн≥ сина до складу ™лисаветградськоњ г≥мназ≥њ пан директор ц≥Їњ г≥мназ≥њ мене ознайомив, що син м≥й буде виключений з г≥мназ≥њ, ¤кщо з'¤суЇтьс¤, що в≥н погано впливаЇ на товариш≥в, причому, начальство г≥мназ≥њ не буде гребувати н≥ двор≥чним строком, н≥ формальними правилами про догану.

« вище наведених документ≥в ми бачимо, що одержати осв≥ту могли лише д≥ти найб≥льш забезпечених стан≥в населенн¤. Ѕ≥льш≥сть г≥мназист≥в були вих≥дц¤ми з с≥мей двор¤н та чиновник≥в. ўоб отримати хорошу оц≥нку, г≥мназисти повинн≥ були багато працювати, невстигаючих учн≥в залишали на другий р≥к або виключали з г≥мназ≥њ.

ƒ≥ти, ¤к≥ зак≥нчували г≥мназ≥ю на "5", отримували золоту медаль, а т≥, ¤к≥ зак≥нчували на "5" ≥ "4", - ср≥бну медаль.  ращ≥ випускники г≥мназ≥њ одержували рекомендац≥њ дл¤ вступу до вищих навчальних заклад≥в. ≤нформац≥ю про методи нагл¤ду за учн¤ми ≥ п≥дтриманн¤ внутр≥шньоњ дисципл≥ни, а також про форми орган≥зац≥њ в≥дпочинку школ¤р≥в м≥ст¤ть протоколи зас≥дань ком≥с≥й кер≥вник≥в середн≥х навчальних заклад≥в м≥ста, ¤к≥ проводились з 1885 по 1911 р.р. ƒ≥т¤м пропонувалась доступна л≥тература. Ѕуло визначено ≥ заборонену л≥тературу, ¤ку учн≥ не т≥льки не повинн≥ були читати, а й тримати вдома. «а утриманн¤ забороненоњ л≥тератури учень г≥мназ≥њ отримував догану в≥д педради в присутност≥ всього класу, ≥ про так≥ випадки Ї св≥дченн¤ в арх≥вних документах.

÷≥кавий матер≥ал мають так зван≥ " ондуњтн≥ журнали" (1903-1914 р.) про негативн≥ вчинки учн≥в, дан≥ про њх повед≥нку ≥ благонад≥йн≥сть.

 ќЌƒ”ѓ“Ќ»… Ћ»—“
1.  ондуњтний лист заводивс¤ при вступ≥ учн¤ до г≥мназ≥њ ≥ служив один на увесь час перебуванн¤ учн¤ в навчальному заклад≥.
2. ¬ кондуњтний лист заносилис¤ дан≥ з щоденника навчального закладу про вс≥ порушенн¤ правил шк≥льноњ дисципл≥ни.
3. ѕри прийом≥ учн¤ з ≥ншого навчального закладу в кондуњт необх≥дно було
вносити все, що значитьс¤ в кондуњт≥, отриманому з м≥сц¤ попереднього навчанн¤ учн¤.
4. ѕроступки учн¤ внос¤тьс¤ в кондуњтн≥ списки класними наставниками до кожного зас≥данн¤ педради, на ¤кому обговорюватимутьс¤ повед≥нка та усп≥хи учн≥в за чверть, р≥к.
5. ѕо зак≥нченн≥ кожного навчального року класний наставник вносить в кондуњтний лист характеристику учн¤, р≥чн≥ бали за повед≥нку, уважн≥сть та старанн≥сть, р≥шенн¤ педради, ¤кщо учн¤ залишено на повторний р≥к, зазначаЇтьс¤, з ¤ких предмет≥в учень на встигаЇ.

¬се це скр≥плюЇтьс¤ п≥дписом класного наставника.  ондуњти мали ≥нформац≥ю про час ≥ м≥сце народженн¤, походженн¤ ≥ в≥рорел≥г≥йну приналежн≥сть учн¤ ≥ щоденну ≥нформац≥ю про повед≥нку. ќсь де¤к≥ записи з "кондуњтних справ" 1904 року:

... "ѕорушував повед≥нку з товаришами... Ќа вулиц≥ штовхали один одного, сварилис¤". ¬ граф≥ "ѕрийн¤т≥ м≥ри" було записано, що за цей проступок учень був залишений у клас≥ на 1 годину, звернено увагу на це батьк≥в.

ѕро ≥ншого учн¤. "ѕродовжуютьс¤ порушенн¤ класного пор¤дку. ѕ≥дказуЇ, шепочетьс¤ з товаришами, даЇ несвоЇчасн≥ в≥дпов≥д≥". «а цей проступок учень був залишений у клас≥ на 1 годину ≥ дано йому завданн¤.

Ѕули р≥зн≥ проступки учн≥в:
"ѕ≥сл¤ дзвоника зап≥знивс¤ в клас ≥ почав готуватис¤ до уроку; до своњх товариш≥в ви¤вл¤Ї неповагу. Ќа у роц≥ «акону Ѕожого займавс¤ ≥ншим предметом, несвоЇчасно здав контрольний зошит, за що отримав сувору догану класного наставника. ’от≥в п≥дманути вчител¤ п≥д час письмовоњ роботи з франц. мови (списував ≥з зошита товариша}. «а цей вчинок учень був заарештований на « години, над≥лений роботою з франц. мови".

Ќайпоширен≥шим видом покаранн¤ було в≥дсиджуванн¤ в карцер≥ прот¤гом дек≥лькох годин. ¬икористовували ≥ так≥ м≥ри, ¤к виклик батьк≥в до г≥мназ≥њ, догана перед ус≥м класом та ≥нш≥. «а серйозн≥ проступки учн¤ могли виключити з г≥мназ≥њ.

ƒо розр¤ду серйозних в≥дносивс¤ випадок, ¤кий трапивс¤ з двома учн¤ми. ¬они вињхали з м≥ста без в≥дома батьк≥в ≥ г≥мназ≥йного начальства з метою мандрувати в нов≥ крањ. «а цей проступок педрада вир≥шила не в≥драховувати њх ≥з г≥мназ≥њ, а заключити в карцер на 24 години. ¬ обов'¤зки класного наставника входило регул¤рне в≥дв≥дуванн¤ учн≥в вдома.

—еред г≥мназист≥в було багато прињжджих, ¤к≥ жили на квартирах. Ћише в 1892 р. дл¤ таких г≥мназист≥в було обладнано гуртожиток, ¤кий знаходивс¤ п≥д нагл¤дом викладача Ћ. оссовського. ј до того часу класний наставник повинен був в≥дв≥дувати ¤комога б≥льше учн≥в, але не менше 1 разу на тиждень, причому в р≥зн≥ дн≥ ≥ години дн¤, ≥ щодн¤ допов≥дати директору про своњ в≥дв≥дуванн¤.

≤снували правила про учн≥вськ≥ квартири (‘онд 59. є3 с.45).
 вартиродавець заповнював спец≥альний журнал про в≥длученн¤ д≥тей з дому.  ласний наставник перев≥р¤в цей журнал.

ќЅќ¬'я« » –ќƒ»≤„≤¬:
«обов'¤зуюсь стежити за зан¤тт¤ми ≥ своЇчасним в≥дв≥дуванн¤м урок≥в мого .... за речами ≥ книгами його, щоб вони були чистими ≥ тримались у повному пор¤дку. ўоб окр≥м книг, дозволених начальством г≥мназ≥њ, н≥¤ких ≥нших книг ≥ рукопис≥в в≥н не мав.

ќсоби, ¤к≥ не виконували правил про учн≥вськ≥ квартири, зг≥дно з р≥шенн¤м педради, не мали права тримати у себе учн≥в, незважаючи на те, що вони були близькими родичами чи знайомими.

”чн≥ ™лисаветградськоњ г≥мназ≥њ повинн≥ при в≥дв≥дуванн≥ дозволених м≥сць у св¤тков≥ ≥ вих≥дн≥ дн≥, поза своњм будинком, бути в повн≥й г≥мназ≥йн≥й форм≥ ≥ мати при соб≥ б≥лет своЇњ ≥ особи (‘. 59 є3 с.49 п.23). Ћише 7 с≥чн¤ 1906 р. було прийн¤то р≥шенн¤ про п≥дм≥ну обов'¤зкового нос≥нн¤ верхньоњ шк≥льноњ форми. ƒо 1917 р. збереглис¤ " ондуњтн≥ журнали", де вказано про заборону нос≥нн¤ значк≥в, ¤к≥ вказували на належн≥сть до р≥зних орган≥зац≥й.

≤з сказаного вище ми бачимо:
1. ќсв≥та була платною. 2. –≥шенн¤ педради не обговорювались, а неодм≥нно виконувались. 3. Ќос≥нн¤ шк≥льноњ форми було обов'¤зковим. 4. ƒозвол¤лось читати ≥ тримати вдома т≥льки ту л≥тературу, ¤ку пропонувало начальство г≥мназ≥њ. 5. ¬имоги до учн≥в були дуже суворими. јле це виробл¤ло в учн≥в дисципл≥ну ≥ готувало њх до самост≥йного житт¤.


<<<

(За  книгою В.Громового "Єлисаветградська гімназія" - К-д.: Видавництво  "Українська гімназія", 1997. - 190с.)


Hosted by uCoz