<<<

ѕашут≥н ќ.ћ.


„ќЋќ¬≤„ј ѕ–ќ√≤ћЌј«≤я “ј –≈ќ–√јЌ≤«ј÷≤я ѓѓ ¬ ѕќ¬Ќ” √≤ћЌј«≤ё
за книгою ѕашут≥на ќ.ћ. "»сторический очерк г.≈лисаветграда"

 

ƒл¤ всеб≥чного обговоренн¤ питанн¤ про заснуванн¤ в м.™лисаветград≥ чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ ≥ дл¤ знаходженн¤ засоб≥в, необх≥дних ¤к на њњ утриманн¤, так ≥ на прилаштуванн¤ дл¤ нењ одн≥Їњ ≥з м≥ських буд≥вель, ћ≥ською думою, на зас≥данн≥ 14-го травн¤ 1874 року, обрана була особлива ком≥с≥¤ з гласних:  .¬.—околова-Ѕород≥на, ќ.Ќ.ѕашут≥на, ≤.Ќ.ћакеЇва, √.≤. ост≥ната √.Ћ. огана. «гадана ком≥с≥¤ у допов≥д≥ в ћ≥ську думу визнала за необх≥дне клопотатис¤ перед ур¤дом про заснуванн¤ в ™лисаветград≥ на перших порах хоча б 4-класноњ прог≥мназ≥њ, так ¤к за розпор¤дженн¤м ћ≥н≥стерства народноњ осв≥ти пов≥тов≥ училища п≥дл¤гали закриттю, в тому числ≥ ≥ в м.™лисаветград≥, а разом з тим через пануючу на той час систему класичноњ осв≥ти ви¤вилось необх≥дним надати таку ≥ тим д≥т¤м м. ™лисаветграда, котр≥ бажають вступити до вищих навчальних заклад≥в, тим паче, що ™лисаветградське земське реальне училище на той час ще не мало прав, наданих ур¤довим навчальним закладам.

Ќа утриманн¤ 4-класноњ прог≥мназ≥њ ком≥с≥¤ запропонувала асигнувати ≥з м≥ських прибутк≥в допомогу в розм≥р≥ по чотири тис¤ч≥ карбованц≥в на р≥к, зарахувавши до того числа ≥ т≥, ¤к≥ в≥дпускалис¤ м≥стом на утриманн¤ пов≥тового училища по 2100 карбованц≥в, а також дл¤ прим≥щенн¤ прог≥мназ≥њ та квартири ≥нспектора надати прим≥щенн¤ в≥д м≥ста.
ћ≥ська дума повн≥стю погодилась ≥з пропозиц≥Їю ком≥с≥њ та уповноважила м≥ського голову розпочати у встановленому пор¤дку клопотанн¤ про заснуванн¤ в ™лисаветград≥ 4-класноњ чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ.

Ќезважаючи на енерг≥йну п≥дтримку в ц≥й справ≥ колишнього оп≥куна ќдеського навчального округу д.р.√олубцова, вищеназване клопотанн¤ м≥ського управл≥нн¤ зустр≥ло перешкоди в ћ≥н≥стерств≥ ф≥нанс≥в, тим паче, що скоро виникла в≥йна з “уреччиною, ¤ка вимагала в≥д ур¤ду зайвих витрат. ѕовторне пот≥м у 1878 роц≥ клопотанн¤ м≥ського управл≥нн¤, нарешт≥, мало усп≥х ≥ зг≥дно з ¬исочайше затвердженою 20-го лютого 1879 року думкою ƒержавноњ –ади, погоджено було заснувати в м.™лисаветград≥ 4-класну чолов≥чу прог≥мназ≥ю. ƒл¤ п≥дшукуванн¤ прим≥щенн¤ дл¤ т≥льки створеноњ прог≥мназ≥њ ћ≥ською думою на зас≥данн≥ 10-го кв≥тн¤ 1879 року була вибрана особлива ком≥с≥¤ п≥д головуванн¤м м≥ського голови ќ.ћ.ѕашут≥на, ¤ка сп≥льно з призначеним ≥нспектором ™лисаветградськоњ прог≥мназ≥њ ј.≤.Ѕаликом, огл¤нувши будинки, запропонован≥ дл¤ найманн¤ њх власниками, а саме: јк≥мова, ѕащенка, Ѕаумгартен, Ћамаковського та ¬олох≥на; - обрала дл¤ прим≥щенн¤ прог≥мназ≥њ пристосований один ≥з корпус≥в колишн≥х ћосковських лавок, так ¤к вс≥ огл¤нут≥ приватн≥ будинки вимагали великих пристосувань, а також запрошувалась за займанн¤ њх висока орендна плата. ћ≥ська дума, прийн¤вши в≥дпов≥дь ком≥с≥њ, дл¤ пристосуванн¤ вищезазначеного прим≥щенн¤ п≥д прог≥мназ≥ю, орган≥зувала п≥д головуванн¤м м≥ського голови ќ.ћ.ѕашут≥на особливу буд≥вельну ком≥с≥ю ≥з гласних: ј.≤.–адкевича, Ќ.Ѕ.Ѕаумгартена,  .¬.—околова-Ѕород≥на, ѕодколз≥на, ¬.ј.–ейсера, √.Ћ. огана, ј.‘.∆уравського та ≤.—.—околова, запросивши до участ≥ в н≥й ≥нспектора прог≥мназ≥њ ј.≤.Ѕалика.

¬ибрана ком≥с≥¤ ≥з великим завз¤тт¤м вз¤лась до роботи, ≥до вересн¤ м≥с¤ц¤ того ж року прим≥щенн¤ було готове, хоча сам≥ витрати на його пристосуванн¤ в де¤к≥й м≥р≥ перевищили оч≥куване, а саме: зазначене пристосуванн¤ прим≥щенн¤ об≥йшлос¤ м≥сту в 21922 крб. ƒл¤ квартири ≥нспектора прог≥мназ≥њ з канцел¤р≥Їю ≥ квартирою класного наставника був найн¤тий будинок ќ.ј.¬олох≥на на ”спенськ≥й вулиц≥ за оплату 900 крб. на р≥к.

”рочисте в≥дкритт¤ 4-класноњ прог≥мназ≥њ в ™лисаветград≥ в≥дбулось 8-го вересн¤ 1879 року.  р≥м урочистостей у самому прим≥щенн≥ прог≥мназ≥њ, на ¤к≥ були запрошен≥ ¤к ус≥ представники м≥ського управл≥нн¤, так ≥ вс≥х ≥нших заклад≥в м≥ста, в той же день в≥дбувс¤ по п≥дписц≥ в зал≥ ™лисаветградського громадського з≥бранн¤ об≥д, на ¤кому оп≥сл¤ тост≥в за здоров'¤ …ого ≥мператорськоњ величност≥ государ¤ ≥мператора, ћ≥н≥стра народноњ осв≥ти графа “олстого, оп≥куна ќдеського навчального округу д.р.√олубцова, ’ерсонського губернатора д.р.≈рдел≥, були запропонован≥ тости за м≥ського голову ќ.ћ.ѕашут≥на ≥ буд≥вельну ком≥с≥ю, в особ≥ ж ≥нспектора прог≥мназ≥њ ј.≤.Ѕалика та всього присутнього на об≥д≥ щойно призначеного навчального персоналу прог≥мназ≥њ висловлено було багато побажань заснован≥й прог≥мназ≥њ.

ѕ≥д час об≥ду, п≥сл¤ запропонованих тост≥в, були над≥слан≥ телеграми: п.х. ћ≥н≥стру народноњ осв≥ти, оп≥кунов≥ навчального округу та ’ерсонському губернаторов≥, - з ви¤вленн¤м вд¤чност≥ м≥ського управл≥нн¤ за спри¤нн¤ у клопотанн≥ про заснуванн¤ в ™лисаветград≥ прог≥мназ≥њ.

” перший же р≥к заснуванн¤ прог≥мназ≥њ вс≥ њњ класи разом ≥з п≥дготовчими були в≥дкрит≥ одразу, оск≥льки не бракувало бажаючих вступити. „ерез ц≥ обставини ћ≥ська дума на зас≥данн≥ 18-го грудн¤ 1879 року ухвалила розпочати клопотанн¤ про перетворенн¤ ™лисаветградськоњ 4-класноњ прог≥мназ≥њ в 6-класну, клопотанн¤ це, м≥ж тим, не мало усп≥ху, так ¤к ”р¤д не визнав за можливе перетворенн¤ прог≥мназ≥њ в 6-класну за рахунок скарбниц≥, п≥сл¤ чого ћ≥ська дума на зас≥данн≥ 19 грудн¤ 1880 року вир≥шила порушити клопотанн¤, в≥дн≥сши утриманн¤ V ≥ VI клас≥в на спец≥альн≥ кошти прог≥мназ≥њ, тобто на рахунок зб≥льшенн¤ плати за, право навчанн¤ в сум≥ 2500 крб. на р≥к ≥ асигнувавши у той же час ≥з м≥ських прибутк≥в дл¤ цього ж додаткових по 1500 крб. на р≥к. ¬≥днесенн¤ частини витрат на утриманн¤ прог≥мназ≥њ на спец≥альн≥ њњ кошти мотивувалось ћ≥ською думою тим, що ск≥льки б не зб≥льшувалась плата за право навчанн¤ в прог≥мназ≥њ, вона все ж таки буде значно меншою тих витрат, ¤ких би довелос¤ понести мешканц¤м, в≥дправл¤ючи своњх д≥тей дл¤ зак≥нченн¤ курсу навчанн¤ в г≥мназ≥¤х ≥нших м≥ст, що пов'¤зане, кр≥м того, з великими незручност¤ми, в≥дриваючи д≥тей в юному в≥ц≥ в≥д с≥м'њ та батьк≥вського нагл¤ду.  лопотанн¤ м≥ського управл≥нн¤ цього разу, ¤к ≥ оч≥кувалось, було задоволено й надал≥ ¬исочайше затверджено, 2-го червн¤ 1881 року розпор¤дженн¤м ƒержавноњ –ади ™лисаветградська 4-класна прог≥мназ≥¤ була перетворена в 6-класну.

ƒодаткового прим≥щенн¤ дл¤ щойно в≥дкритих V та VI клас≥в не потребувалось, оск≥льки початкове прим≥щенн¤ прог≥мназ≥њ було повн≥стю достатн≥м ≥ мало запасн≥ к≥мнати дл¤ клас≥в. Ќаступного року ћ≥ська дума п≥сл¤ того, ¤к на њњ ≥м'¤ над≥йшли за¤ви батьк≥в учн≥в прог≥мназ≥њ, змушена була на зас≥данн≥ 21-го вересн¤ 1882 року ухвалити знову порушити клопотанн¤ перед ”р¤дом про реорган≥зац≥ю 6-класноњ прог≥мназ≥њ в повну г≥мназ≥ю, при цьому м≥ське управл≥нн¤ зобов'¤залось прот¤гом двох рок≥в з дн¤ реорган≥зац≥њ пристосувати прим≥щенн¤ дл¤ повноњ г≥мназ≥њ з необх≥дними квартирами дл¤ директора, ≥нспектора та пом≥чник≥в класних наставник≥в, в≥днос¤чи 1000 крб. на утриманн¤ VII та VIII клас≥в на спец≥альн≥ кошти г≥мназ≥њ, ¤к≥ можна легко одержати в≥д у де¤к≥й м≥р≥ п≥двищеноњ плати за право навчанн¤ в VII та VIII класах г≥мназ≥њ. ѕ≥сл¤ де¤ких звол≥кань щодо клопотанн¤ м≥ського управл≥нн¤ ™лисаветградська 6-класна прог≥мназ≥¤, зг≥дно з ¬исочайше затвердженою в 5-й день вересн¤ 1885 року думкою ƒержавноњ –ади була реорган≥зована в повну г≥мназ≥ю. ¬ клопотанн≥, ¤к .у перетворенн≥ 4-класноњ прог≥мназ≥њ в 6-класну, так ≥ 6-клас-ноњ в повну г≥мназ≥ю було надане м≥ському управл≥нню посильне спри¤нн¤ колишн≥м оп≥куном ќдеського навчального округу д.р.Ћавровським. ƒиректором ™лисаветградськоњ г≥мназ≥њ тод≥ ж був призначений колезький радник ≤.‘.ѕрокеш. 3-го листопада 1896 року виповнилось 25-р≥чч¤ спри¤тливоњ служби п. ѕрокеша в ћ≥н≥стерств≥ народноњ осв≥ти. 24-го листопада 1897 року д.с.р. ≤.‘.ѕрокеш знову затверджений п. ћ≥н≥стром народноњ осв≥ти, терм≥ном на 5 рок≥в. ћ≥ське управл≥нн¤ через прийн¤те на себе зобов'¤занн¤ прот¤гом 1886 та 1887 року пристосувало прим≥щенн¤ дл¤ повноњ г≥мназ≥њ, з актовим залом ≥ квартирами дл¤ директора, ≥нспектора та пом≥чник≥в класних наставник≥в, дл¤ чого на ≥снуюч≥й буд≥вл≥ прог≥мназ≥њ був надбудований другий поверх ≥ зроблен≥, кр≥м того, необх≥дн≥ двоповерхов≥ прибудови.

–оботами керувала, п≥д головуванн¤м м≥ського голови ќ.ћ.ѕашут≥на, вибрана ћ≥ською думою буд≥вельна ком≥с≥¤ з гласних: ј.≤.–адевича, ™. ≤.“ерлецького, √.≤.÷≥церошина, «.ј.–ейшера, ≤.≤. ост≥на та ƒ.≤. Ќов≥кова, а також м≥ського арх≥тектора  .™.Ўостаковського, названа споруда м≥ському управл≥нню об≥йшлас¤ в 58585 крб. Ќеобх≥дна сума на перебудову була м≥ським управл≥нн¤м позичена в м≥ському банку ≥ в ™лисаветградському пов≥товому земств≥.

Ќарешт≥, на приватн≥ пожертвуванн¤ почесного оп≥куна г≥мназ≥њ ќ.ћ.ѕашут≥на, ј.ћ.Ѕондарева та ≥нших громад¤н м≥ста при г≥мназ≥њ була влаштована домова церква, ¤ка й осв¤чена 14-го кв≥тн¤ 1890 року. ÷¤ церква з ус≥м начинн¤м, ¤ке знаходилось у н≥й, об≥йшлас¤ до 12 тис. крб. ” 1881 роц≥ на влаштуванн¤ б≥л¤ г≥мназ≥њ скверу м≥ським управл≥нн¤м витрачено 425 крб., а в 1896 роц≥ на зал≥зну огорожу з кам≥нними колонами навколо скверу, ¤ка зам≥нила стару дерев'¤ну, використано 2757 крб. 57 коп., у тому числ≥ з м≥ських кошт≥в 868 крб. 82 коп. ≥ кошт≥в м≥ського голови (в≥н же оп≥кун) ќ.ћ.ѕашут≥на 1888 крб. 55коп.

« часу реорган≥зац≥њ ™лисаветградськоњ V≤-класноњ прог≥мназ≥њ в повну в н≥й, прот¤гом 10-ти рок≥в, зак≥нчило повний курс навчанн¤ 127 учн≥в.

”рочисте в≥дкритт¤ ™лисаветградськоњ чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ. 6-го вересн¤ 1879 року вс≥ роботи, ¤к по влаштуванню буд≥вл≥, так ≥ по внутр≥шньому обладнанню, були зак≥нчен≥, а 8-го вересн¤ в≥дбулось осв¤ченн¤ буд≥вл≥ та акт в≥дкритт¤ ™лисаветградськоњ прог≥мназ≥њ.

” цей день буд≥вл¤ прог≥мназ≥њ прикрасилась знадвору прапорами, а всередин≥ - зеленню та кв≥тами. ќсобливо гарно був прибраний портрет √осудар¤ ≤мператора в актов≥й зал≥ г≥рл¤ндами з живих кв≥т≥в. Ќа 12 годину в прим≥щенн≥ прог≥мназ≥њ з≥бралось численне товариство, де були представники м≥сцевоњ адм≥н≥страц≥њ, особи навчального, в≥йськового ≥ судового в≥домств, представники м≥ського управл≥нн¤, а також ус≥ учн≥ прог≥мназ≥њ в повн≥й г≥мназ≥йн≥й форм≥. —в¤то в≥дкрилос¤ повною почутт≥в промовою законовчител¤ прог≥мназ≥њ, прото≥Їре¤ ‘.™леневського, в ¤к≥й оратор згадав про важливе значенн¤ дл¤ мешканц≥в ™лисаветграда в≥дкритт¤ в њх р≥дному м≥ст≥ чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ. ¬казав на високе завданн¤ цього юного розсадника осв≥ти не т≥льки корисними знанн¤ми осв≥чувати розум своњх вихованц≥в, але й виховувати в≥рних син≥в церкви православноњ, в≥дданих слуг √осударю ≥ батьк≥вщин≥, чесних громад¤н, працелюбних ≥ корисних роб≥тник≥в сусп≥льству. ¬иконанн¤ цього завданн¤ дос¤гаЇтьс¤ тим легше, чим б≥льше д≥¤ч≥ цього навчального закладу у своњй осв≥тньо-виховн≥й д≥¤льност≥ зустр≥нуть сп≥вчутт¤ сусп≥льства ≥ спри¤нн¤ батьк≥в виховуваних. ѕ≥сл¤ молебн≥ з водоосв¤ченн¤м ≥ проголошенн¤м багатол≥тт¤ √осударю ≤мператору ≥ всьому ÷арському дому, прото≥Їрей ™леневський окропив св¤тою водою прим≥щенн¤ прог≥мназ≥њ. ѕ≥сл¤ цього ≥нспектор прог≥мназ≥њ ј.≤.Ѕалик на п≥дстав≥ ¬исочайше затвердженоњ 20-го лютого 1879 р. думки ƒержавноњ –ади, ¤кою ухвалено в≥дкрити, м≥ж ≥ншим, ≥ в ™лисаветград≥ чотирикласну чолов≥чу прог≥мназ≥ю з п≥дготовчим при н≥й класом, ≥ зг≥дно з розпор¤дженн¤м п. ћ≥н≥стра народноњ осв≥ти, в≥д 5-го травн¤ за є 5019 з дозволу п. оп≥куна ќдеського навчального округу, оголосив прог≥мназ≥ю в ™лисаветград≥ в≥дкритою, звернувс¤ з промовою до присутн≥х, в ¤к≥й досить докладно накреслив стан прог≥мназ≥њ на день њњ в≥дкритт¤, познайомив присутн≥х з ус≥ма п≥дготовчими роботами до в≥дкритт¤ прог≥мназ≥њ, з засобами утриманн¤ останньоњ, з станом б≥бл≥отеки ≥ навчальних пос≥бник≥в, ≥з складом викладач≥в та ≥нших службовц≥в при прог≥мназ≥њ, з д≥¤льн≥стю педагог≥чноњ ради, ≥з складом учн≥в по класах, в≥роспов≥данн¤х ≥ станах. ƒал≥ ≥нспектор у своњй промов≥, вказавши на те, що розумна педагог≥ка ≥ своЇчасне створенн¤ навчальних заклад≥в вимагають, щоб справа навчанн¤ йшла нерозд≥льно, пл≥ч-о-пл≥ч ≥з справою вихованн¤ д≥тей, подав короткий нарис тих заход≥в ≥ педагог≥чних принцип≥в, ¤кими прог≥мназ≥¤ буде керуватис¤ у своњй навчально-виховн≥й д≥¤льност≥ дл¤ дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети, так ¤сно окресленоњ в таких високим словах ÷ар¤-¬изволител¤: "Ќайб≥льш м≥цною ≥ над≥йною основою блага ≥ велич≥ дов≥реноњ ћен≥ Ѕогом держави хай буде осв≥та юнацтва в дус≥ серйозного навчанн¤ у св≥тл≥ ст≥йки" ≥стин в≥двертоњ рел≥г≥њ".

Ќа зак≥нченн¤ своЇњ промови, сказавши, що усп≥шне дос¤гненн¤ вищоњ мети навчального закладу можливе т≥льки при сп≥вчутливому ставленн≥ сусп≥льства до школи, при сп≥льних ≥ дружн≥х зусилл¤х наставник≥в ≥ батьк≥в, ≥нспектор висловив бажанн¤, щоб м≥х батьками вихованц≥в ™лисаветградськоњ прог≥мназ≥њ та њњ наставниками ≥ м≥ж щойно в≥дкритим юним навчальним закладом ≥ сусп≥льством установивс¤ моральний живий зв'¤зок, дл¤ п≥дтриманн¤ ¤кого вс≥ наставники ≥ виховател≥ прог≥мназ≥њ, без сумн≥ву, використають ус≥ засоби, п≥дказан≥ њхньою сов≥стю, розсудлив≥стю ≥ законом.

—в¤ткуванн¤ в≥дкритт¤ прог≥мназ≥њ завершилось виконанн¤м народного г≥мну "Ѕоже, ÷ар¤ Ѕережи".

¬≥дкрит≥ листи: ’ерсонського губернатора, таЇмного радника ≈рдел≥ та оп≥куна ќдеського навчального округу, таЇмного радника √олубцова на ≥м'¤ ™лисаветградського м≥ського голови ќ.ћ.ѕашут≥на на запрошенн¤ бути присутн≥ми на св¤т≥ в≥дкритт¤ ™лисаветградськоњ чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ, 8-го вересн¤ 1879 року:

ћилостивий √осударе ќлександре ћиколайовичу!
« особливим задоволенн¤м одержав ¤ лист ¬аш ≥з запрошенн¤м в≥д ≥мен≥ ™лисаветградськоњ м≥ськоњ громади бути присутн≥м на св¤т≥ в≥дкритт¤ й м. ™лисаветград≥ чолов≥чоњ класичн≥ прог≥мназ≥њ. ѕриймаючи душевно гар¤чу участь у розумовому ≥ матер≥альному розвитку близького мен≥, за обставинами мого житт¤, м≥ста ™лисаветграда, ¤ щиро бажав би на майбутньому св¤т≥ особисто висловити його представникам моњ глибок≥ симпат≥њ до њх корисноњ д≥¤льност≥, результатом ¤коњ Ї прог≥мназ≥¤, ¤ка нин≥ в≥дкриваЇтьс¤. Ќа жаль, моњ службов≥ обов'¤зки, що зобов'¤зують мене в ’ерсон на 6-е вересн¤, позбавл¤ють мене можливост≥ скористатис¤ таким приЇмним ≥ принадним дл¤ мене запрошенн¤м. ј тому маю честь пок≥рно просити ћилостивий √осударю, засв≥дчити мою щиру вд¤чн≥сть за добру про мене пам'¤ть ≥ передати моњ щир≥ прив≥танн¤ з новим, особливо важливим дл¤ мене придбанн¤м, що вказуЇ на турботу його представник≥в про ≥нтереси м≥ста ≥ правильне розум≥нн¤ ними насущних потреб м≥ського населенн¤. ¬≥д душ≥ бажаючи усп≥х≥в ≥ процв≥танн¤ ¤к новому, так ≥ вс≥м ≥ншим корисним закладам м≥ста, прошу ¬ас прийн¤ти запевненн¤ в моњй ц≥лковит≥й поваз≥ та в≥дданост≥.

"ќл. ≈рдел≥"
—ерпень 30-го дн¤, 1879 року. д. ћиролюб≥вка

ћилостивий √осударе ќлександре ћиколайовичу!
” лист≥ в≥д 31-го серпн¤, за є1209-м ¬и, ћилостивий √осударе, за дорученн¤м ћ≥ськоњ думи, запрошуЇте мене на св¤то в≥дкритт¤ в ™лисаветград≥, 8-го вересн¤, чолов≥чоњ прог≥мназ≥њ. Ќе маючи можливост≥ за службовими обставинами вз¤ти участь у названому св¤ткуванн≥, ¤ перепрошую ¬ас, ћилостивий √осударе, ≥ всю Їлисаветградську громаду ≥ висловлюю душевну вд¤чн≥сть за увагу до мене, прог≥мназ≥њ ж, ¤ка в≥дкриваЇтьс¤, щиро бажаю повного усп≥ху ≥ можливого процв≥танн¤. ѕрийм≥ть запевненн¤ в моњй ц≥лковит≥й до ¬ас поваз≥ й справжн≥й в≥дданост≥.

"√олубцов"
5-го ¬ересн¤ 1879 року. ќдеса.

 


<<<

(За  книгою В.Громового "Єлисаветградська гімназія" - К-д.: Видавництво  "Українська гімназія", 1997. - 190с.)

Hosted by uCoz